יום ראשון, 7 במרץ 2010

הגדרת אי שליטה בשתן - Incontinence

אי שליטה במתן השתן הוא תאור של אובדן לא מכוון של שתן. דבר העשוי לגרום לאדם מצוקה פיזית ו/או רגשית. 


מעל 15 מיליון אמריקאים סובלים מאי שליטה על השתן (בלועזית incontinence) או ב"בריחה" של השתן.
אצל נשים התופעה קיימת בתדירות גבוהה יותר מאשר אצל גברים; אחת מכל 10 נשים מתחת לגיל 65 סובלות מאיבוד שתן. למעשה, במחקר שנערך בארה"ב, 20% של האמריקאים מעל גיל 65 דיווחו על תופעה זו.
קיימות מספר קטגוריות ראשיות של אי שליטה:
גלישה (Overflow) גלישה של שתן נגרמת כתוצאה של בעיה בשלפוחית השתן. לאנשים עם תופעה מסוג זה יש הפרעה עצבית בשלפוחית השתן או בשופכה, אשר מונעת משלפוחית השתן "חיזוי" כראוי של כמות השתן האגורה בה. כתוצאה מכך, השלפוחית אינה מתרוקנת לחלוטין, וישנה בעיות עם בריחת שתן בתדירות גבוהה.
מתח הלחץ של מתן שתן מתרחש כאשר אדם מאבד בעל כורחו שתן לאחר לחץ ממוקד על הבטן. כלומר, במהלך תרגיל בהתעמלות, פעילות מינית, עיטוש, שיעול, צחוק או חיבוק. מצבים העשויים לגרום לתופעה של בריחת שתן.
הדחף מתרחש כאשר אדם חש צורך פתאומי להטיל את מימיו מבלי הרגשה של הדחף לעשות זאת. כתוצאה מכך, השתן אובד לפני שהאדם יכול להגיע אל השירותים.
פונקציונלית. לאנשים יש שליטה על השתן שלהם ומערכת השתן מתפקדת בצורה מלאה, אך האדם אינו יכול (עקב מגבלות פיזיות של אי המצאות שירותים נגישים) או אינו רוצה להגיע לשירותים.
תוצאה של מחלה מבחינה זו, אנשים אלה עלולים לסבול דלקת פרקים, פרקינסון, טרשת נפוצה,  אלצהיימר או מחלה הפוגעת במערכת הנוירולוגית או בעיה קוגניטיבית.
רפלקס להבדיל מאנשים עם מחלה ברורה, אנשים עם בעיית רפלקס עשויים לאבד שליטה בשלפוחית השתן שלהם ללא אזהרה. הם סובלים בדרך כלל ממגבלות נוירולוגיות. במקרים מסוימים, אדם עלול לפתח אי שליטה לטווח קצר העלול להתרחש כתופעה עקב מחלה. כמו גם תוצאת לוואי של נטילת תרופות, או כתוצאה של צריכת תוספים תזונתיים. התופעה בדרך כלל תיפתר עם שינוי בהרגלי התזונה או בצריכת התרופות.

3 תגובות:

  1. ידוע מה הסטטיסטיקות לגבי הסובלים בריחת שתן בישראל?

    השבמחק
  2. מתנצל על האיחור בתשובה.
    לא ראיתי את התגובה.
    אין לי נתונים, אני מאמין שהמספרים די דומים בעולם.
    הבעיה העיקרית היא הבושה ולכן לא כל המקרים ידועים.

    השבמחק
  3. תודה על הפוסט נחמד מאוד שלך זה מאוד פוסט אינפורמטיבי אנחנו אוהבים את זה ואנחנו גם אותו דבר בעסק הזה ומזמינים אתכם לבקר website.Thanks שוב לפוסט נחמד. bit.ly/1kG4Akx

    השבמחק